23dingen werkplaats

vrijdag 21 maart 2008

webtwee

Om bij de les te blijven of allen je ding te doen valt niet mee. Even een groep aanmaken, 23flickr (weet vervolgens niet wat ik er mee moet doen). natuurlijk even gekeken bij de travelplanner en ga zo maar door.

teveeeeeel, dus. Ik neem mij dan ook voor om bij de (23)dingen te blijven.


Ja, na het spelen met Flickr nu dan een aantal opinies over webtwee.
Ging webeen over het raadplegen, vinden, later ook chatten.
webtwee is veel meer, interactie tussen ....., je ei kwijt kunnen op een simpele manier.
Heb je behoefte om iets mee te delen, zoek je contact met groepen, mensen, de tools zijn aanwezig.
een computer en een internet verbinding en je kunt aan de slag.
De combinatie van webeen en webtwee is natuurlijk de meest interessante.
Daar waar webeen alleen de informatie gaf, heb je in webtwee kans dat er direct allerlei mensen, groepen, communities je attenderen op hun bestaan en hun digitale interactie mogelijkheden.

Is dit nu dan de weg naar (digitaal) geluk, het lijkt mij dat er ook een aantal nadelen aan webtwee zijn.
- de ongeloofelijke hoeveelheid "data" in welke vorm dan ook maken het internet tot een nog grotere warboel dan het al was in webeen.
- de structuur van het web, voorzover als die er was, is nu echt weg.
- veel gebruikers die zich gaan presenteren op webtwee, zijn zich niet bewust van de "gevaren" van internet.
Data die eigenlijk prive zijn zwerven over het net. Hackers hebben speciale software geschreven om met name de webtwee wereld te kunnen doorzoeken.
-betrouwbaarheid van webtwee, kon je in het verleden redelijk vertrouwen op bijvoorbeeld wikipedia, nu er steeds meer personen actief op het net zijn geworden, is ook de "vervuiling" toe genomen, het zelf reinigende vermogen van bijvoorbeeld wikipedia zal, denk ik afnemen.

-tot slot; is de digitale wereld, wel zo gezond, vergeten we niet het "echte" leven. krijgen we in de toekomst te maken met digitale zwervers, digitale wegloop kinderen, "ik leef alleen virtueel"mensen.
Zal de overheid ingrijpen met een aantal "virtuele" diensten, zoals een Virtuele Jellinek kliniek voor internet junks, Kinderinternetbescherming online inloopuur, de V(irtuele)AIVD ter bescherming van de digitale mens, met als underline: "U mag ook zelf komen!"

ja, misschien is het allemaal toch anders als we denken, kijk eens hier!
tot zover een aantal opinies over webtwee.


4 opmerkingen:

Marina Noordegraaf .... zei

Ha Han, we hebben als 23dingen ook een eigen cursusaccount bij Flickr, maar dat wist je al, he?

zou je van de bedreigingen die je ziet ook kansen kunnen maken voor de bibliotheek?

wat je ook denkt, draai het om :-)

han voogsgeerd zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
edJek23 zei

Hoi Han,

Zag bij Frankwatching een mooi artikel over wie nou precies wat doet op dat web2.0 (http://www.frankwatching.com/archive/2008/04/02/web-20-de-stand-van-zaken). Met dat hele internet staan we nog maar aan het begin: we sjouwen nog met klei/notetabletten rond. De mogelijkheden zijn onbegrensd. Kijk naar gebruik van de mobiele telefoon in Afrika! Hoeveel kansen dat heeft geschapen. Het is gewoon een kwestie van tijd.
(PS weet niet hoe je een snelkoppeling in een reactie moet plakken. Jij?)

Filmfreak zei

Hallo Han ik heb je opdracht gedaan. Maar nu heb ik een vraagje. Ik heb nu de compleete link er staan (voorbeeld http://potter85.blogspot.com/) maar als ik nu alleen potter85 als link wil laten zien is dit erg moeilijk? Want ik ben geen ster in Html.